Příprava na zimní sezónu

Příprava sněžných fréz a malé úklidové techniky na zimní sezonu. Sněhové frézy jsou nezbytným pomocníkem v zimě. Také patříte mezi ty, kteří nechávají pravidelnou údržbu na poslední chvíli? Nebojte, nejste sami. Pokud se budete řídit následujícími řádky připravíte stroj, který bude spolehlivě fungovat po celou sezonu během několika desítek minut. V tomto článku se budeme podrobněji věnovat motorovým sněžným frézám jedno i dvoustupňovým a zametacím kartáčům, které lze na úklid sněhu také používat.

Motorové jednostupňové frézy jsou jednoduchými pomocníky do nižších a středních poloh, primárně určené k odklízení čerstvého sněhu z povrchů s pevným podkladem. Frézu tvoří jednoduchá odhazovací lišta většinou kombinovaná s gumovou hranou,která díky tvaru a vysokým otáčkám nabírá sníh a odhazuje ho výletovým komínem. Tyto frézy jsou většinou bez vlastního pojezdu. Největší výhodou této kategorie je prakticky dokonalé čistění pevného podkladu díky gumové liště, kompaktní velikost, snadná obsluha a v neposlední řadě příznivá pořizovací cena.







V dnešní době jsou již v této kategorii dostupné stroje vybavené moderními 4-taktními motory, které jsou pro sněžnou frézu výhodnější než zastaralé motory 2-taktní a to hlavně díky vysokému krouticímu momentu. Ten dokáže při plném výkonu udržet otáčky a tím i dobrý pracovní výkon frézy v náročných podmínkách, jako je třeba těžký mokrý sníh.

Motorové dvoustupňové frézy jsou určeny do vyšších poloh a zvládají většinou veškeré typy sněhu, se kterými se během sezony můžeme setkat. Pracovní část frézy tvoří robustní ocelový šnek (často vybavený zuby), který má za úkol sníh odkrojit, rozmělnit a dopravit do vysokootáčkového ventilátoru, ten sníh odhodí výletovým komínkem ven, proto hovoříme o dvou pracovních stupních frézy. Tyto typy jsou prakticky vždy vybavené vlastním pojezdem a navíc si můžeme zvolit převodovku mechanickou, hydrostatickou nebo nejmodernější hybridní. Z hlediska domácí údržby jsou všechny tři typy převodovek prakticky bezúdržbové, stačí pouze kontrola hladiny převodového oleje. U hybridů kontroluje pohon řídící elektronika, neboť je tento elektromechanický. Jakoukoliv opravu převodů a pohonů se vyplatí nechat na odborném servisu, tyto zásahy obvykle vyžadují speciální zařízení a náhradní díly.











Dvoustupňová pásová sněhová fréza značky Proma PSF-700/11

Častým dotazem je, zda volit kolovou nebo pásovou frézu? Zde platí opět pravidlo základního použití, pokud potřebujeme odklízet sníh z pevného, pravidelně udržovaného povrchu s vrstvou čerstvě napadlého sněhu, postačí fréza kolová. Pokud jsme, ale nuceni odklízet vyšší vrstvu sněhu nebo sníh utužený, je nutné volit frézu pásovou. Ta je schopna frézovat sníh po jednotlivých vrstvách a díky pásům je zde eliminované riziko zahrabávání nebo prokluzování stroje.

Čím tedy začít bez ohledu na typ frézy?


Nejdůležitější je výměna a kontrola oleje v motoru před zimní sezonou. Pokud byl stroj během roku odstavený, olej navázal určité množství vody a tím klesla jeho kvalita a mazné schopnosti. Je proto nutné motor krátce nastartovat, zahřát a pak olej vypustit do sběrné nádoby. Pokud bychom nechali starý olej v motoru déle než 2 roky riskujeme zvýšené opotřebení motoru a dokonce i jeho zadření, proto se tato jednoduchá operace za pár korun vyplatí.

Olej vybíráme vždy dle doporučení výrobce. Pokud již nemáme návod k obsluze, dodržujeme následující pravidlo, že čím vyšší je nadmořská výška a nižší teplota pod nulou, ve kterých stroj provozujeme, tím kvalitnější olej musíme použít. Pro sněžné frézy jsou minerální oleje určené pro travní sekačky specifikace SAE 30 naprosto nevhodné, proto vždy použijte minimálně polosyntetický olej 10W-30, ale lépe plnou syntetiku 0W-30. Zajistíme si tak dobré mazaní a snadný start i při velkých mrazech.

Pokud stroj startuje bez problému, není nutná výměna zapalovací svíčky, vyplatí se však její pravidelná kontrola. Je-li povrch svíčky našedlý, vypálený, je vše v motoru v pořádku. Zjistíme-li, ale silně začernalou nebo namodralou svíčku, je nutné včas navštívit servis, seřídit karburátor a provést pečlivější kontrolu.

Motory sněžných fréz většinou nemají vzduchové filtry, protože pracují v mrazivém a bezprašném prostředí. Rozhodně ale nic nezkazíme, pokud čistým hadrem očistíme prostor sání, kde může být usazený prach od uskladnění.

Určitě nezapomeňte na kontrolu startovaní a startovací šňůry. Je-li roztřepaná nebo zkrácená po předešlé nouzové opravě, určitě ji vyměňte za novou originální. Finanční úspora této korunové položky vám může připravit při sněhové kalamitě nepříjemně horké chvilky.

Posledním důležitým úkonem je kontrola palivové nádrže a hadiček. Zbylo-li v nádrži palivo ještě z minulé zimy, určitě je vypusťte a doplňte plnou nádrž nového benzínu. Moderní 4-taktní motory s rozvodem OHV a OHC mohou být provozovány na Natural 95.

Pro přesnou kontrolu motohodin a plánování servisních úkonů dnes existují i malé kompaktní digitální otáčkoměry s funkcí počítače motohodin které lze jednouše použít na každý motorový stroj. Po sezoně se budete jistě divit kolik času se strojem strávíte. Kvalitní Power Metery jsou vodotěsné proto je lze použít i na sněžných frézách.

Kontrola šneku– kvalitní odhoz


U jednostupňové frézy které mají gumovou stírací lištu zkontrolujeme její opotřebení, lišta nesmí být nikde natržená nebo roztřepená, v případě potřeby ihned vyměníme za nový originální díl. Lišta je obvykle připevněna pomocí šroubů a tak tuto výměnu provedeme bez problémů doma.














Na dvoustupňových frézách zkontrolujeme opotřebení ocelového šneku i lopatek ventilátoru. V případě potřeby můžeme hrany šneku přibrousit pilníkem, pokud je šnek ohnutý nebo jinak zdeformovaný vyměníme jej za nový, jinak dochází k nadměrným vibracím.Velmi důležité je zkontrolovat střižné šrouby a to jak na šneku tak na ventilátoru. V případně zpříčení cizího předmětu nebo zmrzlého sněhu v podávacím mechanizmu zabrání tyto drobné díly poškození šneku, ventilátoru nebo drahé převodovky.Zásadně proto používejte pouze originální šrouby, které jsou přesně spočítané na moment ustřižení. Vyplatí se před sezonou preventivně vyměnit a také zakoupit další sadu šroubů do rezervy, protože se jedná o spotřební díly.

Na zametacích kartáčích kontrolujeme opotřebení štětin, pokud je průměr kartáčového válce pod doporučený limit, kartáč již nepracuje správně a metený materiál přehazuje zpět.

Pohon šneků, převodovky


Jednostupňové frézy mají obvykle pohon klínovým řemenem z boku stroje, pravidelně kontrolujeme napnutí a stav řemene. Vyčistíme prostor pod krytem a případně promažeme uložení řemenic konzervačním olejem např. WD-40.

Dvoustupňové frézy jsou vybavené převodovkou pro nízkootáčkový šnek, umístěnou uprostřed šneku, zde zkontrolujeme hladinu oleje a dotažení zátky. Specifikaci oleje najdeme v návodu k obsluze. Stavebnicové systémy mají přídavnou převodovku pro vysokootáčkový ventilátor i zde je nutná pravidelná kontrola oleje.

Stavebnicové systémy si rozhodně zaslouží kontrolu stavu kotouče odstředivé spojky a promazání připojovací příruby pro příslušenství vazelínou, aby výměna kartáče za sněžnou frézu šla hladce. Při této příležitosti zkontrolujte také hladinu oleje v hlavní převodovce s koly.

Nářadí a nástroje


Pro všechny úkony nám postačí základní sada nářadí, stranové klíče a klíč na svíčku (obvykle dodáno se strojem), budeme ještě potřebovat vodě odolnou plastickou vazelínu a konzervační oleje ve spreji které dokáži konzervovat a vytěsňovat vodu. U strojů vybavených elektrostartem nezapomeneme na kontrolu a dobití baterie. I bezúdržbové gelové baterie ztrácí svou kapacitu při nevhodném uskladnění!

Několik rad závěrem

  • Udržujte frézu vždy čistou, po práci mechanicky odstraňte přichycený sníh . Pokud stroj parkujeme v mrazuprosté místnosti, zbytky sněhu roztají a okapou. Jinak frézu snadno a dokonale očistíme pomocí horkovzdušné pistole nebo fénu a následovně prostor šneku nakonzervujeme olejem ve spreji.
  • Pozor na přimrzlý sníh, především v podávacím mechanizmu a výletovém komínku! Při dalším spuštění může dojít k vážnému poškození stroje!
  • Vyplatí se pravidelná vizuální kontrola frézy, jako je dotažení a doplnění chybějících šroubů nebo matic.
  • Nezapomeňte občas promazat ovládací bowdeny a páky, působením vlhkosti reznou a ovládaní stroje se stíží.
  • Nutná je i kontrola tlaku v kolech a stavu pojezdových pásů.
  • Skladujte stroj na chráněném místě, aby byl vždy připraven k použití.
Věnujete-li potřebnou péči svému zimnímu pomocníkovi, pak vám bude sloužit spolehlivě po mnoho let.


Dvoustupňová sněhová fréza značky Proma PSF-620/6,5






Autor: Jaroslav Ježek
Zpracoval: Miloš Koldinský
Zveřejněno: 25.09.2012

Zboží bylo přidáno do košíku




 Pokračovat v nákupu

Dokončit objednávku 

Máte dotaz k tomuto zboží?
Napište nám:





 Odeslat

Zavřít